Koopzucht (2): Statieven en statiefkoppen

| February 28, 2015 | Reply

Het eerste statief dat je koopt is bijna zonder uitzondering een instabiel aluminium ding waarvan je al snel spijt hebt dat je het gekocht hebt. Het is namelijk nogal frustrerend als je merkt dat je statief net datgene niet doet waar je ‘m voor aangeschaft hebt; je camera stilhouden. Uiteindelijk ben je dat zo moe dat je een echt statief koopt. Dat kun je zo gek en zo duur maken als je zelf wil.

Licht of zwaar statief

De eerste beslissing die je moet nemen is welk gewicht nog acceptabel is om mee te slepen. In het verleden kon je er veilig van uit gaan dat een licht statief over het algemeen geen goed statief was. Tegenwoordig zijn er hele goede lichte statieven van carbon, maar daar hangt meestal ook een stevig prijskaartje aan. Zelf heb ik een loodzwaar Manfrotto statief, gekocht in 1999. Deze is heel erg stevig en kan heel hoog, maar is niet altijd even handzaam. Het is dan wel handig om een wat kleiner en lichter statiefje achter de hand te hebben, ook al is die kwalitatief wat minder. Ook een monopod kan heel handig zijn. Deze zijn minder zwaar omdat ze slechts 1 poot hebben, en worden vaker gedoogd waar reguliere statieven niet mogen, bijvoorbeeld in kerken. Mocht je toch liever met een gewoon statief fotograferen op een plek waar het niet mag dan is het veinzen van een aandoening die je handen laten trillen een goede manier om je statief toch binnen te krijgen.

Tactical Assault Camera

In dit plaatje is onder andere mijn eigen Manfrotto statief met 3-weg kop te herkennen

Statiefkoppen

Professionele statieven hebben nog een groot voordeel over de instapmodellen. Je kunt namelijk zelf bepalen op welke manier je de camera erop wil bevestigen. Er zijn vele verschillende statiefkoppen in de handel, die vaak nog duurder zijn dan het statief zelf. De belangrijkste varianten zijn de driewegskop, het balhoofd, de videokop en de panoramakop.

De 3-weg kop (ook bekend onder de naam panhead, niet te verwarren met panohead) zal voor veel fotografen de logische keuze zijn, ik heb er zelf ook een, tegelijkertijd gekocht met mijn statief. Deze is breed verkrijgbaar en flexibel in te stellen. Een driewegskop heeft drie assen waarover de camera kan bewegen. Instellen kan zo heel precies, maar een groot nadeel is dat je altijd aan twee of meer knoppen moet draaien waardoor het instellen niet erg snel gaat.

3-weg kop

Een balhoofd werkt veel sneller, namelijk op dezelfde manier als ons schouder- of heupgewricht; als een bol in een kom. Er is maar 1 knop nodig om de camera vast te zetten of los te maken. Een groot nadeel aan balhoofden is dat echt goede balhoofden ook echt duur zijn. Ik heb er zelf al heel lang een op het oog, de Really Right Stuff BH-55, maar deze kost zo’n $450,- dus daar wacht ik nog even mee. Pas op met goedkope balhoofden, als je camera langzaam naar beneden zakt omdat je bezuinigt hebt op de statiefkop dan is je dure professionele statief onbruikbaar.

Really Right Stuff BH-55

Maak je vaak panorama’s dan zul je gemerkt hebben dat er al gauw problemen ontstaan bij het stitchen van de foto’s. Zaken die wat meer op de voorgrond staan zijn moeilijker foutloos aan elkaar te stitchen. Dit komt doordat het schieten van panorama’s uit de hand of vanuit een regulier statief parrallaxfouten veroorzaakt. Dit is te voorkomen door ervoor te zorgen dat de camera niet om het punt heen draait waar hij op het statief bevestigd is, maar om een punt dat zich ergens ter hoogte van halverwege de lens bevindt. Dit kan met een panoramakop. Daarmee is heel precies het punt in te stellen waar de camera omheen draait, waardoor panorama’s in vrij kleine ruimtes mogelijk worden.

Nodal Ninja Pano Head, die ik zelf ook in bezit heb

Tot slot is er nog de videokop, of 2-weg kop, die meestal slechts 1 wat langere bedieningshendel heeft waar vloeiende bewegingen mee te maken zijn. Deze zijn wat minder handig in het gebruik als je je camera in allerlei onmogelijke posities wil zetten, maar perfect voor het filmen van actie. Aangezien de videomogelijkheden van digitale spiegelreflexcamera’s steeds professioneler worden zie je nu ook steeds vaker balhoofden met een grip waarmee je heel simpel de stroefheid van de beweging kunt aanpassen. Deze bieden dus de voordelen van zowel balhoofd als videokop.

2-weg kop voor video

Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd

Tips voor scherpe foto’s

Een goed statief alleen is niet altijd genoeg als je echt de allerscherpste foto’s wil. Het indrukken van de ontspanknop of zelfs het op en neerklappen van de spiegel kan trillingen veroorzaken die zichtbaar kunnen zijn in de foto. Daarom hier enkele tips om echt scherpe foto’s te krijgen;

– Zet autofocus uit en stel handmatig scherp. Veel fotografen vertrouwen voor het scherpstellen puur op de autofocus, die tegenwoordig ook heel precies is. Maar vooral bij minder licht wordt de autofocus onnauwkeuriger. Als hulpmiddel bij het scherpstellen zou je de Live View functie kunnen gebruiken waarmee je makkelijk even in kan zoomen om zo precies mogelijk scherp te stellen.
– Gebruik als het kan een statief, maar heb je dat niet bij je dan is er altijd wel een steunpunt waar je camera op kan rusten.
– De meeste camera’s hebben een zelfontspanner die een vertraging geeft van 2 seconden. Dat is meestal voldoende om alle kleine trillingen van het indrukken van de ontspanner te laten wegebben.
– Stel de ISO waarde niet hoger in dan 100 of 200. Hogere waardes geven meer ruis, die er ook voor zorgt dat de foto minder goed details kan laten zien. Ook het achteraf verwijderen van ruis door middel van ruisonderdrukkingssoftware komt de scherpte meestal niet ten goede.
– Stel je diafragma niet te extreem in. De hoogste en laagste waardes geven meestal niet de scherpste foto’s. Als het licht het toelaat is een waarde tussen de f/8 en f/14 meestal goed.
– Hou je statief uit de wind aangezien die ook trillingen veroorzaakt.
– Sommige statieven hebben de mogelijkheid er een gewicht in een zak onder te hangen om het statief te verzwaren zodat het steviger staat.

Tot slot misschien wel de belangrijkste tip; denk niet dat statieven alleen nodig zijn voor nachtfotografie of andere specialistische vormen van fotografie. Ook wanneer de sluitertijd schieten uit de hand toelaat loont het zich toch vanaf statief te fotograferen. Je foto’s worden er scherper en mooier van. Er is niets zo erg dan thuis op je grote computerscherm ontdekken dat de foto toch onscherper is dan hij in eerste instantie op het kleine cameradisplay leek te zijn.

Dit bericht verschijnt ook op www.eddypeters.nl

Be Sociable, Share!

Tags: , , , , , , , , ,

Category: Hardware

Leave a Reply

banner ad
Get Adobe Flash player