Panasonic Lumix GF1 info & reviews

| November 30, 2009 | Reply

Panasonic voegt een nieuwe camera toe aan de revolutionaire Lumix G Micro System serie, de DMC-GF1. De GF1 is een camera met verwisselbare lens, met de snelheid en kwaliteit van een spiegelrelfexcamera maar met het formaat en de gebruiksvriendelijkheid van een compact camera.

Panasonic introduceert Nieuwe LUMIX DMC-GF1 camera

Het Lumix G Micro System is gebaseerd op het Micro Four Thirds System. Een systeem dat het mogelijk maakt om een lichte camera te ontwikkelen met verwisselbaar objectief in een zeer compacte behuizing. Dit omdat de afstand tussen de vatting en de sensor vele malen kleiner is, wat resulteert in een zeer compact en handzaam toestel.

Naast een nieuwe Lumix G Micro System camera introduceert Panasonic ook twee nieuwe objectieven. Een 20 mm pancake lens met een helderheid van maar liefst F1.7 en een 45mm Macro lens met een helderheid van F2.8.

Het Lumix G Micro System heeft het gebruiksgemak van een compact camera en de verbluffende beeldkwaliteit van een spiegelreflexcamera. Met deze nieuwe generatie heeft Panasonic afscheid genomen van de traditionele spiegel. Dit heeft als gevolg dat de camera zeer compact en ultra lichtgewicht wordt. Maar niet alleen de body wordt handzamer, ook de lenzen worden door dit revolutionaire systeem kleiner, compacter en lichter.

De DMC-GF1
– Zeer lichtgewicht, slechts 285 gram (body) – Bijzonder compact met het formaat van een compact camera – Micro Four Thirds System – Sluitertijd effect met Full Time Live View – Handmatige belichtingsmeter – Scherpte-diepte voorkeuze – High Definition video-opname in AVCHD Lite

De ultieme combinatie van compact en geavanceerde mogelijkheden
De DMC-GF1 is een speciaal toestel. Een toestel met het formaat van een compact camera, maar een aantal zeer bijzondere eigenschappen. De mogelijkheid van het verwisselen van lenzen geeft de DMC-GF1 ongekende creatieve vrijheid. Het Micro Four Thirds System biedt daarin een groot lenzenportfolio. De twee nieuwe functies ‘Handmatige Belichtingsmeter’ en ‘Scherptediepte Voorkeuze’ maken hem nog gebruiksvriendelijker. Bovendien beschikt de GF1 over High Definition video-opname in het efficiënte AVCHD Lite formaat. Kortom, een echte allround camera.

Full Time Live View en sluitertijd-effect
Full Time Live View zorgt ervoor dat beelden in een ongekende snelheid digitaal worden doorgestuurd naar de elektronische zoeker en het grote kantelbare LCD. Op deze manier ziet men altijd exact wat men fotografeert. Het sluitertijd-effect is een zeer gemakkelijke hulp wanneer men de belichting handmatig instelt. Dit effect laat na het kiezen van een diafragmawaarde en/of sluitertijd direct het resultaat zien, nog voor men de foto heeft gemaakt. Full Time Live View is een revolutionair systeem wat het gebruiksgemak van een verwisselbare lens camera erg vergroot.

Scherptediepte Voorkeuze
Scherptediepte Voorkeuze is een nieuwe functie op de Lumix G camera’s. Met deze functie selecteert men door middel van een beweegbaar AF punt en de pijltjestoetsen het focuspunt, waarna de camera zelf automatisch een prachtig lage scherptediepte instelt.

Handmatige Belichtingsmeter
De nieuwe Handmatige Belichtingsmeter is handig bij het zoeken naar de juiste balans tussen diafragma en sluitertijd. Wanneer men een van de keuzes P, A, S, of M kiest verschijnt automatisch de Handmatige Belichtingsmeter in beeld. Hierop leest men direct af wat de perfecte instelling in de setting is. Door middel van de pijltjestoetsen kan de diafragmawaarde en/of sluitertijd worden gewijzigd en kan men pas echt gaan spelen met licht.

HD Video opname in AVCHD Lite
Tegenwoordig kan men met elke compact camera een filmpje maken. Bij camera’s met verwisselbare lens is dat echter niet standaard. Echter de DMC-GF1 beschikt over een High Definition videofunctie in het efficiënte AVCHD Lite formaat. Hiermee filmt men in een resolutie van 720p en kan met hetzelfde geheugen tweemaal zoveel worden gefilmd dan in een normaal HD bestand. Een fantastische kwaliteit in foto én video.

Ook de razendsnelle Intelligent Auto functie mag in dit model niet ontbreken. Op momenten waarop men geen tijd of zin heeft te kiezen voor een handmatige bediening, biedt iA (Intelligent Auto) uitkomst. Deze automatische assistent herkent zijn omgeving en stelt hier automatisch zijn scène, ISO-waarden, focus, belichting en stabilisatie op in. Ook is het mogelijk een bewegend onderwerp te volgen en personen te herkennen. De functie Gezichtsherkenning Pro kan niet alleen 15 gezichten herkennen in de normale Gezichtsherkenningsfunctie, maar herkent ook 6 eerder geregistreerde personen. De camera stelt dan op die 6 personen automatisch de focus en belichting in.

bron: Panasonic nieuws

Reviews

DPreview