TOP-Fotoalbum uitgeroepen tot beste albumprinter van Nederland

| January 20, 2012 | 6 Replies

Geef in Google het zoekwoord “fotoalbum” of “fotoboek” in en je wordt overladen door enorm veel afdrukcentrales. Doorgaans geven ze bijna allemaal aan de snelste, beste of goedkoopste te zijn. TOP-Fotoalbum deed dat ook altijd, maar hun voegen nu daad bij het woord en zijn verkozen tot de beste fotoalbum afdrukcentrale van Nederland.

Ik heb de afgelopen jaren diverse fotoboeken in handen gehad. Fotopapier, glanspapier, ringband, lay-flat, geprint, gedrukt, ontwikkeld… Noem het maar op. Door deze wildgroei aan aanbieders werd het voor de consument er niet makkelijker op om een keuze te maken.

TOP-Fotoalbum is een relatief nieuwe speler die sinds pakweg twee a drie jaar actief is binnen Nederland, België en Duitsland. Vanaf dag één presenteerde ze zich als een kwaliteitsprinter, echter dan tegen enorm scherpe prijzen.

Zelf was ik redelijk sceptisch in het begin. Maar nadat ik mijn eerste bestelling in handen kreeg was ik dan ook verkocht. Het product was inderdaad van ongekende kwaliteit, inderdaad ontzettend snel geleverd (twee dagen) en inderdaad spotgoedkoop.

De fotoboeken van TOP-Fotoalbum onderscheiden zich van veel concurrenten doordat de boeken niet geprint of gedrukt zijn, maar fotochemisch ontwikkeld worden op echt fotopapier van Fuji. Daarnaast worden de boeken op een speciale manier ingebonden. De zgn. Lay-Flat techniek. Hierbij ontstaat er geen vervelende kromming/vouw in het midden van het boek. Als je het boek openslaat dan loopt de linkerpagina dan ook bijna naadloos over op de andere pagina.

Zoom.nl Fotoalbum test

Het Nederlandse fotografie magazine Zoom heeft recentelijk een test gehouden. Zoom.nl vergeleek 30 aanbieders van fotoboeken en testte onder andere op kwaliteit, levertijd, gemak, service en prijs.

Dit is wat TOP-Fotoalbum te zeggen heeft:

Winnaar Fotoboeken Test Oktober 2011
Nadat we in september al door Fotogidsje werden uitgeroepen tot winnaar van de fotoboekentest 2011, riep tevens Nederlands bekendste fotomagazine Zoom.nl Top-Fotoalbum uit als winnaar van de door Zoom.nl uitgevoerde fotoboeken test 2011.

Zoom.nl vergeleek 30 aanbieders van fotoboeken en testte onder andere op kwaliteit, levertijd, gemak, service en prijs. Op al deze punten scoorden wij het beste werd Top-Fotoalbum uiteroepen als winnaar van de fotoboeken test 2011.


Wil je meer informatie over deze fotoboeken? Neem dan een kijkje op de website van TOP-Fotoalbum.

Be Sociable, Share!

Tags: , , , , ,

Category: Afdrukcentrales, Fotografie, Nieuws, Reviews

Comments (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Lenny says:

    Hallo,

    Ikzelf bestelde een week geleden een album via Top-fotoalbum. De afdrukkwaliteit was vlekkeloos: mooie kleuren, mooie glans … Maar helaas was één pagina teveel afgesneden zodat een stukje tekst weg was. Ook de achtercover was verkeerd uitgelijnd. Nochtans had ik de grenzen van het programma (de “rode lijn”) gerespecteerd. De klantendienst wil echter niet tussenkomen omdat ze zogezegd volgens hun voorwaarde nog 3mm speling inroepen op de snijmarge. Ik vind dit echter niet terug in hun voorwaarden en vraag me ook af waarom een “rode lijn” zin heeft als ze niet gerespecteerd wordt … of waarom die lijn niet gewoon wat verdergezet wordt. Ik heb inderdaad niet zoveel voor het fotoboek betaald, maar het is achteraf gezien toch te duur aangezien je geen perfect afgewerkt product krijgt.

    Groeten

  2. jeroen says:

    Negatieve ervaring met TOP-fotoalbum.nl

    Ik heb eind oktober een album bij TOP-Fotoalbum.nl besteld, dit omdat ik goede verhalen had gehoord over de kwaliteit en bezorgtijd. Verder vond ik het ook mooi dat de software op Ubuntu was te gebruiken.
    De software werkte fijn en het bestellen was zo gedaan.

    Tot zover niet meer dan lof – het album was met een paar dagen binnen.

    Echter een deel van de tekst van mijn album is te strak afgesneden en viel dus weg. Gebeld met de klantenservice met mijn klacht, bleek het om een snijmarge te gaan.
    Nu heb ik tijdens het maken van het album echter alles _binnen_ de rode lijnen van de software gehouden, dus zou je verwachten dat het goed zit.
    Na wat heen en weer gemail met de klantenservice, die vasthielden aan het popupvenster met de waarschuwing “Let op de 3mm snijmarge”, heb ik het opgegeven. Om vervolgens, onder protest, het album nogmaals te bestellen met ruimere marges.

    Bij deze dus de WAARSCHUWING rekening te houden met de ruime snijmarge aan _beide_ zijdes van de rode lijn die zichtbaar is in de software.

    En verder wat mij betreft, krijgt top-fotoalbum een onvoldoende in deze korte review.
    Prima product dus, maar miskoop door niet eenduidige aanduiding van de marges in de software.

    NB: Onderstaand een fragment uit de mailwisseling met de klantenservice, met mijn beredenering waarom ik in mijn gelijk zou staan.

    ….

    Wel kreeg ik een waarschuwing toen ik een plaatje over de rode lijn
    plaatste:

    “Tijdens het fabricageproces worden de pagina’s bijgesneden tot de
    rode lijn. Als u een afbeelding als achtergrond gebruikt dan wordt het
    aanbevolen dat deze de hele pagina beslaat. Als u alle belangrijke
    foto’s of tekst in het snij gebied heeft en u wilt niet dat ze worden
    bijgesneden, dan wordt aanbevolen dat u de elementen verplaatst of zo
    verkleind dat ze binnen het zichtgebied blijven.”

    [A] Hier staat dat alles word bijgesneden _tot_ de rode lijn. Alles op
    of binnen de rode lijn zou dus veilig moeten zijn.

    Pas bij het bestellen komt er een korte melding die boven een kopie
    van de normale voorwaarden is geplakt:

    “Bij deze geeft u aan bekend te zijn met het feit dat vanwege
    productietechnische redenen er tot 3mm snijmarge aan de randen van het
    fotoboek kunnen ontstaan”

    Waneer ik echter het boek 280mmx280mm bestel verwacht ik dat mijn boek
    dan tussen de 277 en 280mm kan worden gesneden, rekening houdende met
    het feit dat er een marge tot 3mm kan worden afgesneden.

    Nu heb ik in mijn programma de pagina opgemeten en hij is 280x280mm
    als ik een foto exact binnen het roder kader plaats dan is deze
    269x269mm. Dit is kleiner dan de verwachte (277x277mm of 277x274mm of)
    274x274mm in het geval van de meest extreme snijmarge mogelijk. Zeer
    ruim zelfs.
    [B] Hieruit blijkt dat binnen het rode kader blijven een totale
    snijmarge overlaat van 11mm, ruimschoots meer dan de eerder genoemde
    3mm.

    [C] Naast dat het in de voorwaarden staat, de assistent (software assistent/tips – red.) (die veelal
    meteen wordt uitgezet) het meld, en het is na te meten – is het niet
    meer dan logisch dat je binnen het rode kader veilig bent, waarom zou
    anders daar een rood kader staan? Het lijkt mij sterk dat ergens een
    rood kader staat om aan te geven dat vanaf daar er _nog_ mogelijk 3mm
    meer afgesneden kan worden. Dat is als een hek 2 meter voorbij een
    richel plaatsen; “u bent veilig op 2 meter afstand van het hek”

    Nu heb ik mijn tekst strak tegen het kader gezet – en bestaat er dus
    een kans dat ik een marge van 0 tot 3mm krijg. In het laatste geval
    zou dat inderdaad niet heel netjes staan, maar mijn fotoalbum zou nog
    steeds leesbaar zijn, zonder dat er letters vanaf vallen.

    Dus volgens punt [A], [B] en [C] had ik niet anders kunnen verwachten
    dan dat in het meest extreme geval mijn tekst strak tegen de kant had
    gestaan. Gezien dit niet het geval is, want er valt een deel van de
    tekst weg, mogen we er van uitgaan dat het geleverde product niet
    deugdelijk is.

    ….

  3. Gerlinde says:

    Top-fotoalbum snijdt de albums niet goed. Echt een drama, de kwaliteit is zo goed. Ik verwacht dat de snijmachine gewoon niet goed meer is, want eerder heb ik dit nooit gehad, en de laatste tijd is het steeds raak. Top-Fotoalbum doe hier iets aan want zo verliezen jullie klanten!!

  4. Roos says:

    Over de kwaliteit kan ik niet oordelen, omdat ik het boekje dat ik gemaakt had niet heb kunnen bestellen. Ik had een pocket album gemaakt en er veel tijd ingestoken! Bij het bestellen kreeg ik volgende pop-up: “er is een fout opgetreden tijdens de communicatie met de server. Ongeldige productprijs.”
    Vervolgens heb ik de klantenservice gebeld en ze vertelden dat de pocket door een fout in de verwerking ofzoiets voorlopig niet besteld kan worden. Het zou niet simpel op te lossen zijn en ze konden me niet vertellen hoe lang dit gaat duren en of het ooit opgelost gaat worden…. Nu heb ik dat album voor niets gemaakt!!! Ik kan het ook niet omzetten naar een liggend foto-album, nee ik moet alles opnieuw gaan maken. Ook konden ze me geen korting geven voor een ander (duurder) album.
    Zonde van de tijd en energie die ik erin heb gestoken, helemaal NIET TOP dus.

  5. jonathan says:

    Anderhalf maand geleden bestelde ik een fotoboek bij top-fotoalbum. Het was te mooi om waar te zijn: en goedkoop layflat fotoboek geprint op fotopapier.
    Bij het bestellen kreeg ik een error dat de betaling niet gelukt was. Het bedrag was echter wel van mijn bankrekening afgeschreven. Ik heb direct contact opgenomen met de klantenservice. Ze zouden het per direct voor mij oplossen. Uiteindelijk heb ik 35 dagen!! moeten wachten tot mijn fotoboek in productie ging. In die periode heb ik tientallen keren gemaild en gebeld met de klantenservice. Al die tijd ben ik aan het lijntje gehouden zonder enig excuses of tegemoetkoming van hun kant.
    Ik ben erachter gekomen dat service ook echt wat waard is. Je betaald weinig voor hun producten maar zodra er ergens iets fout gaat in het bestelproces heb je een groot probleem dat zij niet voor je zullen oplossen. Jammer want ze hebben wel een mooi product…

  6. Absoluut niet iets laten afdrukken bij top-fotoalbum!! Wat een verschrikking.. Met familie en vrienden wilden we iemand in het zonnetje zetten en hebben een album laten maken bij top-fotoalbum. Laat je niet inpalmen door de aardige dames die je spreekt bij de klantenservice. Wij twijfelden tussen Profotonet en top-fotoalbum, en de doorslag was de aardige dame die we bij top-fotoalbum spraken..We hebben zelfst het duurste album laten maken.Teleurstelling toen we deze kregen.Foto’s die te donker waren, bijna zwart. Gezichten van vrienden volledig onherkenbaar. Bellen met de klantenservice. Antwoord; geef het album maar zo cadeau, wij zijn voorlopig dicht met de feestdagen. Stuur maar op wanneer we weer open zijn dan kijken we ernaar. Zo gezegd, zo gedaan. Na het opgestuurd te hebben meerdere malen gebeld. Er moest nog naar gekeken worden. Na drie keer bellen boos geworden, en toen bleek opeens na lang in de wacht te staan het album weer terug gestuurd te zijn. Het was niet hun schuld, het album wordt automatisch gemaakt en er komt geen personeel aan pas die het bekijkt. Ze doen er helemaal niets aan. Kortom, slecht album, slechte service. Mijn advies, ga overal terecht behalve hier. Een Hema zal je nog een beter product dan dit leveren.

Leave a Reply

banner ad
Get Adobe Flash player